Popis podujatia
23 Musica Bratislavensis
12. november 2023
Albrechtov dom, Kapitulská 1 o 18:00
Bratislava II
Hudba zo zoznamu Samuela Capricorna 1657
MUSICA AETERNA
Umelecký vedúci Peter Zajíček
Obsadenie:
Peter Zajíček a Michal Klas, husle
Ján Gréner, viola
Michaela Čibová, violončelo
Peter Guľas, spinet
program
Giovanni Battista Buonamente:
Varie Sonate Libr. 5, 1629
Sinfonia prima, Gagliarde, Corrente
Sinfonia seconda, Gagliarde, Corrente
*
Marco Uccelini:
Sonate, Arie et Correnti 1642
Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta
Aria IV á 3 sopra la Ciaccona
Ária V á 3 sopra la Bergamasca
Aria IX á 3 L’emenphrodita.
*
Samuel Capricornus:
Sonate, Arie et Correnti 1642
Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta
Aria IV á 3 sopra la Ciaccona
Ária V á 3 sopra la Bergamasca
Aria IX á 3 L’emenphrodita.
*
Johann Rosenmüller:
Sonatae á 2.3.4. é 5. Stromenti da Arco & Altri, 1682
Sonata Prima á 2
Sonata Settimana á 4
Podujatie finančne podporili Nadácia mesta Bratislavy, Nadácia SPP a Bratislava Staré Mesto.
Vstupenky na www.ticketportal.sk, alebo hodinu pred koncertom na mieste vystúpenia – pokiaľ nebude vypredané.
Bratislava patrila v 17. storočí k najvýznamnejším mestám s kvalitnou hudobnou produkciou v chrámoch. Na hudobné dianie v Bratislave v 17. storočí mali významný vplyv evanjelici, aj keď bohatú hudobnú aktivitu pestovali aj kapitulníci a františkáni. V hudobnom odkaze Samuela Capricorna, evanjelického kantora a učiteľa, má svoje miesto aj inštrumentálna hudba. Je však vo viacerých ohľadoch mimoriadne zaujímavá a umelecky hodnotná. Svedčia o tom aj dve sonáty pre tri melodické hlasy a basso continuo, ktoré boli vydané tlačou spolu s ďalšími štyrmi sonátami pár rokov po Capricornovej smrti, a to hneď dvakrát: v roku 1671 ich publikoval J. C. Bencard pod menom Samuela Capricorna v druhom zväzku zbierky Taffel-Lust-Music, no o rok neskôr sa objavili aj v rámci dvojzväzkovej antológie 24 sonát Prothimia suavissima sive duodena prima/secunda sonatarum selectissimarum, ktorú vydal neznámy vydavateľ. Sonáta in a a sonáta in F reprezentujú dve odlišné koncepcie tvorby tohto životaschopného hudobného druhu. Spomeňme stručne aj ďalších autorov hudby, ktorá bola pestovaná v Bratislave. Marco Uccellini bol husľovým virtuózom a pomerne významne sa podieľal na vývoji husľovej idiomatiky, ktorou sa inšpirovali nemecký majstri ako Schmelzer a Biber. Pracoval v Modene, rozvinul technické možnosti huslí do vysokých polôh. Prvá skladba je akousi poctou Giovannimu Battistovi Buonamentemu a poukazuje na jeho kontakty s františkánskym kolégiom v Assisi, kde v tom čase Buonamente pôsobil. Ciaccona a Bergamasca sú virtuózne variácie na obľúbené basové fundamenty 17. storočia. Giovanni Battista Buonamente bol františkánsky kňaz. Jeho hudobný štýl sa formoval pod vplyvom Rossiho a Monteverdiho. Stal sa cisárskym hudobníkom a skladateľom na dvore vo Viedni, kam priniesol virtuózny koncertantný štýl. Jeho diela sa vyznačujú typickou farebnou harmóniou, figuratívnosťou a vzrušujúcim rytmickým členením. Johann Rosenmüller svojou tvorbou originálne dopĺňa naše prešporské hudobné florilégium
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená !
Ticketportal je garancia pravosti vstupeniek
Na stránkach spoločnosti Ticketportal si kupujete vždy originálne vstupenky na dané podujatie.
Spoločnosť Ticketportal nezaručuje pravosť vstupeniek zakúpených na sekundárnych portáloch predaja (napr. Viagogo), nemá s nimi nič spoločné a ani tento spôsob predaja nepodporuje.