Popis podujatia
PRO MUSICA NOSTRA SAROSSIENSI 2024
Festival Pro musica nostra je medzinárodný hudobný festival, ktorý sa každoročne koná v rôznych mestách na Slovensku. Fanúšikovia klasickej hudby si na koncertoch môžu vychutnať hudobné výkony desiatok popredných slovenských i zahraničných umelcov. Cieľom festivalu, ktorý sa koná vo vybraných historických pamiatkach jednotlivých regiónov, je prezentácia klasickej hudby na špičkovej interpretačnej úrovni a sprostredkovanie jedinečného vizuálneho zážitku z priestorov historických pamiatok. Pro musica nostra prinavracia hudobný život na miesta, kde ho publikum v minulosti bežne vyhľadávalo. Tohtoročná edícia festivalu Pro musica nostra Sarossiensi 2024 sa uskutoční v týchto miestach Prešovského kraja: Prešov, Fintice, Hermanovce, Fričovce, Zborov, Hanušovce nad Topľou a Petrovany.
Viac informácii na www.promusicanostra.sk
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi / Prešov
Dátum: 8. 6. 2024 (sobota) o 20.00 hod.
Miesto konania:Konkatedrála sv. Mikuláša Prešov
Účinkujú:
VÁCLAV HUDEČEK husle
MARTIN HROCH čembalo
Program:
Antonio Vivaldi: Sonáta F dur
Giuseppe Tartini: Sonáta C dur
Joseph-Nicolas-Pancrace-Royer: Le Vertigo
Johann Sebastian Bach: Sonáta G dur pre husle a čembalo BWV 1021
Johann Sebastian Bach: Arioso BWV 156
Giovanni Paisiello: Grand Sonata fantasia
Jan Benda: Grave pre husle a čembalo
František Benda: Sonáta G dur
Antonio Vivaldi a Giuseppe Tartini boli skutočnými husľovými mágmi. Založili istý typ interpretačného kultu a ich spôsob hry sa stal modelom pre hráčsku dokonalosť, o čom svedčia ich brilantné komorné a koncertantné diela. Joseph Nicolas Pancrace Royer ako miláčik kráľa Ľudovíta XV. sa preslávil najmä nezvyčajnou hráčskou technikou a pomerne šokujúcimi hudobnými situáciami; obľúbenou skladbou sa stalo aj jeho Vertigo. Tvorba Johanna Sebastiana Bacha bola dlhé roky po jeho smrti zabudnutá, dočkala sa však búrlivej renesancie. Sonáta G dur pre husle a čembalo síce neohrozene figuruje v zozname Bachových diel, je však možné, že jej autorom je Bachov syn Carl Philipp Emanuel. Arioso z Kantáty BWV 156 Ich steh mit einem Fuss im Grabe je jedným z bachovských klenotov. Giovanni Paisiello bol vo svojej dobe vládcom vo svete talianskej opery buffa, kráľovských insígnií ho pozbavili až úspechy Mozartových opier. Bratia Jiří a František Benda boli silnými osobnosťami generácie českej hudobníckej emigrácie 18. storočia. Jiří pôsobil v Berlíne, Paríži, Turíne a jeho brat František sa preslávil predovšetkým ako husľový virtuóz; svojou hrou a tvorbou si podmanil pruského kráľa Friedricha II. a pôsobil v jeho službách v Berlíne.
Vstupenky: 20,-Eur
16,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi /Fintice
Dátum: 9. 6. 2024 (nedeľa) o 18.00 hod.
Miesto konania:Dessewffyovský kaštieľ Fintice
Účinkujú:
Komorný súbor CELLO REPUBLIC
PETR ŠPAČEK violončelo
JAN ZEMEN violončelo
MATĚJ ŠTĚPÁNEK violončelo
IVAN VOKÁČ violončelo
Program:
Gioachino Rossini: Predohra k opere Barbier zo Sevilly
Peter Iľjič Čajkovskij: Variácie na rokokovú tému op. 33 výber
Antonín Dvořák: Humoreska op. 101
Aram Chačaturian: Šabľový tanec z baletu Gajané
Claude Debussy: Clair de Lune zo Suite bergamasque L. 75
Johann Sebastian Bach: Erbarme dich z Matúšových pašií BWV 244
Pavol Šimai: Tack
Vittorio Monti: Čardáš op. 49
Maurice Ravel: Bolero op. 81
Rossiniho opera o prefíkanom Figarovi je jedným z najslávnejších titulov opernej tvorby a vďaka iskrivej predohre žije nielen v operných domoch celého sveta, ale aj na koncertných pódiách, kde sa dočkala aj množstva úprav. Pôvabné Variácie na rokokovú tému sú holdom svojho autora hudbe 18. storočia – najmä hudbe jeho vzoru, Wolfganga Amadea Mozarta. Na rozdiel od pôvabu Čajkovského Variácií zmetie Aram Chačaturjan akýkoľvek lyrizmus zo scény extrémne búrlivým Šabľovým tancom z baletu Gajané. Späť do zasnených nálad a pokoja uvádza človeka opojný a zvukovo mystický Svit luny Claudea Debussyho. Jedným z najmonumentálnejších diel Johanna Sebastiana Bacha sú Matúšove pašie, ktoré okrem dramatických zborových scén obsahujú aj pôsobivé ariózne čísla – azda najslávnejšia je ária Erbarme dich. Slovenský skladateľ Pavol Šimai patril k hlásateľom radikálnej avantgardy, v skladbe Tack však prehodil plášť a ponúkol očarujúcu romantiku. Hudobnou legendou sa Čardáš talianskeho skladateľa a huslistu Vittora Montiho, v rebríčku popularity sa na vynikajúcej pozícii drží aj fascinujúce Bolero Mauricea Ravela, v ktorom strhujúce ostináto a farbisté zvukové variácie nedávajú človeku dýchať...
Vstupenky: 15,-Eur
12,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi / Hermanovce
Dátum: 10. 6. 2024 (pondelok) o 18.00 hod.
Miesto konania:Péchy Castle Hermanovce
Účinkujú:
Miki Skuta & THE FUTURE SYMPHONIC ORCHESTRA klavír
Nora Skuta klavír
Program:
Johann Sebastian Bach: Koncert pre klavír a orchester f mol
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pre klavír a orchester A dur č. 23
Johann Sebastian Bach: Koncert pre dva klavíry a orchester
Ojedinelý projekt s pôvodným názvom The Future Symphonic Orchestra Mikiho Skutu vznikol v období, keď sa počítačová technika dostala na úroveň, kedy virtuálne hudobné nástroje v mnohých prípadoch dokázali nerozoznateľne napodobniť zvuk tých pôvodných. Projekt vznikol v snahe priniesť orchestrálnu hudbu na také miesta, kde nikdy nebola šanca počuť symfonický orchester v spolupráci so sólistom. Tak na dnešnom koncerte zahrá Miki Skuta sólo klavírnych koncertov naživo v sprievode naprogramovaných partov všetkých nástrojov orchestra. V prípade Bachovho dvojkoncertu sa ako sólistka a komorná spoluhráčka pridá aj Nora Skuta.
Vstupenky: 12,-Eur
10,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi / Fričovce
Dátum: 11. 6. 2024 (utorok) o 18.00 hod.
Miesto konania:Renesančný kaštieľ Fričovce
Účinkujú:
SIMONA ŠATUROVÁ soprán
MARTIN KRAJČO gitara
VLADIMÍR KOBIELSKY recitácia
Program:
Joseph Kaspar Mertz: Bardenklänge, op. 13 / Interludiae
Johann Ludwig Uhland: Frühlingsglaube / Jarná viera
Franz Schubert:
Im Frühling / Na jar D 882
Frühlingsglaube / Jarná viera D 686
Der Musensohn / Syn múz D 764
Der Jüngling an der Quelle / Mladík pri prameni D 300
Hänflings Liebeswerbung / Stehlíkove pytačky D 552
Joseph Kaspar Mertz: Abendlied / Večerná pieseň
Franz Seraph Ritter von Bruchmann: Im Haine / V lesíku
Franz Schubert:
Ins stille Land / V pokojnej krajine D 403
Romanze (Rosamunde) / Romanca D 797
Im Haine / V hájiku D 738
Georg Lübeck: Der Wanderer / Pútnik
Franz Schubert:
Wanderers Nachtlied / Nočná pieseň pútnika D 768
An die Nachtigall / Slávikovi D 497
Joseph Kaspar Mertz: Gondoliera – Unruhe / Nepokoj
Franz Schlechta: Fischerweise / Ulovený rybár
Franz Schubert:
Auf dem Wasser zu singen / Pieseň na vode D 774
Am See D 746 / Na jazere
Die Forelle / Pstruh D 550
Joseph Kaspar Mertz: Liebeslied / Pieseň lásky
Wilhelm Müller: Der Lindenbaum / Lipa
Franz Schubert:
Liebhaber in allen Gestalten / Milenec vo všetkých podobách D 558
Die Rose / Ruža D 745
Die Vögel / Vtáci D 691
Dnes azda najznámejším „zhudobňovateľom“ romantickej poézie je Franz Schubert, ktorému sa vo svojich piesňach podarilo dokonale prepojiť literárne a hudobné svety a všetko zavŕšiť v podobe živej praxe na komorných večierkoch zvaných Schubertiade. Boli typickým produktom obdobia viedenského Biedermeieru, ktoré vystriedalo po roku 1815 náročnú dobu poznačenú napoleonskými vojnami. Meštianstvo sa venovalo príjemnejším stránkam ľudskej existencie v podobe priateľských stretnutí, výletov do prírody, večierkov, koncertov a rôznorodých aktivít, ktorých náplňou boli umelecké a najmä hudobné produkcie. Bolo to ovzdušie mimoriadne priaznivé pre rozvoj umenia. Ľudia združení v rôznorodých spolkoch, či krúžkoch integrovali svoje umelecké schopnosti, profesionálni umelci na umeleckých produkciách spolupôsobili s amatérmi, čo podnecovalo veľmi ojedinelú podobu domáceho muzicírovania, ktoré sa odrazilo najmä v oblasti sólovej a komornej hudby, no predovšetkým v novom populárnom žánri piesní v nemeckom jazyku tzv. lieder.
Vstupenky: 12,-Eur
10,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi / Zborov
Dátum: 12. 6. 2024 (streda) o 18.00 hod.
Miesto konania:Kostol sv. Žofie Zborov
Účinkujú:
LISELOTTE ROKYTA Panova flauta
JAN ROKYTA cimbal
Program:
Storočná elegancia a là carte alebo Viedeň – Paríž – Bukurešť 1910-1935
Rumunská ľudová
Balada Mioriţa
Fritz Kreisler: Liebesleid & Schön Rosmarin
Georges Boulanger: Pentru tine & Avant de mourir
Rumunská ľudová
Suita z Ardealu
Béla Bartók: Miniatúry (výber)
Claude Debussy: Syrinx
Stanislav Palúch: Božská flauta
Rumunská ľudová
Suita z južného Rumunska
Béla Bartók: Rumunské tance BB 68
Panova flauta je nástroj viazaný geograficky na Rumunsko a tamojší pôsobivý folklór. Vďaka aktívnym hudobníkom a ich kvalitným úpravám sa občas dostane aj na koncertné pódium. S folklórom je u nás spojený aj cimbal; ten sa však v posledných rokoch derie do popredia aj ako koncertný nástroj. Svoju tvorivú optiku na cimbal zaostrujú najmä autori hudby súčasnosti. V súhre Panovej flauty a cimbalu však na svojom čare a zvukovej atraktívnosti nadobúdajú aj diela z minulosti. Sladké melódie Fritza Kreislera, drobnosti Nadje Boulangerovej či Bélu Bartóka získavajú na pôsobivosti. Syrinx Claudea Debussyho pre flautu je víziou hry mýtickej bytosti na Panovej flaute a na jeho inšpirácie z Božskej flauty nadväzuje aj Ivan Palúch. Bartókove Rumunské tance sa v danej inštrumentálnej zostave vracajú tam, odkiaľ ich maďarský autor čerpal.
Vstupenky: 8,-Eur
6,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi / Hanušovce nad Topľou
Dátum: 13. 6. 2024 (štvrtok) o 18.00 hod.
Miesto konania:Veľký kaštieľ Hanušovce nad Topľou
Účinkujú:
Komorný súbor BACCHUS CONSORT
JUDIT ANDREJSZKI soprán
PÉTER MÉSZÁROS tenor
ANDREA MOLNÁR zobcová flauta
ZSÓFIA BRÉDA barokové husle
ZSOLT SZABÓ viola da gamba, violone
BALÁZS LACZKÓ-PETÖ perkusie
ARTÚR SCHALLINGER-FOIDL čembalo, viola da gamba, umelecký vedúci
Program:
Taliansko
Marco Uccellini: A Gallana
Stefano Landi: Passacaglia della Vita
Francúzsko
Anonym: Le roi a fait battre tambour
La Caroline – Le Sabotier
Christophe Ballard: J'avois cru qu'en vous aymant
Ibéria
Diego Ortiz, Antonio Valente, Giorgio Mainerio: Passamezzo antico
Anonym: Mareta, mareta
Cancionero de Palacio: Rodrigo Martinez
Nový Svet
Kódex Martínez Compañón: Tonada el Congo
Indios Canichanas de San Pedro: Canto 2
Kódex Martínez Compañón: Lanchas para bailar
Británia
The Wawking of the Faulds
Škótske tance z 18. storočia
Karpatský oblúk: Uhrovská zbierka, Tance z Trnavy
Jó lakásban vagytok vígan
Magos kősziklának
Kájoniho kódex: Táncok tekerőre
Naše predstavy o svete sú rôzne; sú však veľmi výrazne determinované existenciou hraníc medzi kontinentmi a štátmi. V súvislosti s hudbou však všetky hranice miznú. Tá má v každom kúte sveta rovnaké zdroje, rovnaké korene, čerpá energiu z rovnakých zdrojov. Hudobníci minulosti si všímali silu etnika a ľudového živlu - Marco Uccellini alebo Stefano Landi v pôvabnej piesni o nevyhnutnosti zomierania Passacaglia della vita či symptomatické prelínanie krehkej poézie a elegantnej francúzskej hudby. Talianske vplyvy sa odrazili aj v tvorbe španielskych skladateľov Diega Ortiza a Antonia Valenteho žijúcich v Neapole v čase tunajšej nadvlády španielskych kráľov. V priebehu 18. storočia nastalo mohutné hnutie šírenia kresťanstva na území Strednej a Južnej Ameriky, vďaka čomu dochádzalo k pikantnej fúzii tamojších etnických zdrojov s kresťanským spevom. Centrálnou postavou tohto procesu bol biskup Baltasar Jaime Martínez Compaňón. Čaro aj britskej tradičnej hudby prenikalo do takzvanej „veľkej“ hudby britských skladateľov. V karpatskej oblasti je folklórna hudba pomerne výrazne diferencovaná, počas existencie Rakúsko-Uhorska však dochádzalo k miešaniu kultúr, čo je zachytené v niektorých dôležitých pramenných materiáloch, hudobných kódexoch či zbierkach.
Vstupenky: 12,-Eur
10,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pro musica nostra Sarossiensi / Petrovany
Dátum: 14. 6. 2024 (piatok) o 18.00 hod.
Miesto konania:Barokovo-klasicistický kaštieľ Petrovany
Účinkujú:
Komorný súbor LE NUOVE MUSICHE
CHRISTIAN VOLKMANN tenor
MAXIMILIAN EHRHARDT arpa doppia
PIERRE PITZL baroková gitara, viola da gamba
JAKUB MITRÍK chitarrone, umelecký vedúci
Program:
Sigismondo d’India:
Cara mia cetra (Anon.)
Le musiche da cantar solo [Libro primo], Milano 1609
Piange Madonna (Giambattista Marino) Le musiche... Milano 1609
Domenico Pellegrini:
Sarabanda & Brando, Armonioso concerti sopra la chitarra spagnuola, Bologna 1650
Sigismondo d’India:
Cruda Amarilli (Giovanni Battista Guarini), Le musiche... Milano 1609
Nelle guancie di rose (Anon.) Le musiche... Milano 1609
Francesco Corbetta:
Folia, Varii scherzi di sonate per la chitara spagnola, Bruxelles 1648
Carlo Calvi: Canario, Intavolatura di chitarra e chitarriglia, Bologna 1646
Sigismondo d’India: Donna, i’ vorrei dir molto (Giambattista Marino), Le musiche... Milano 1609
Girolamo Frescobaldi:Ancidetemi pur d’Archadelt passagiato, Il secondo libro di Toccate Roma 1637
Giovanni Girolamo Kapsperger:
Occhi, soli d’Amore, Libro primo di Aria Passeggiate à una Voce, Roma 1612
L’onda che limpida, Libro secondo di Villanelle, Roma 1619
Girolamo Frescobaldi: Toccata Ottava, Toccate e Partite (Libro primo), Roma 1615
Giovanni Girolamo Kapsperger:
O cor sempre dolente, Libro primo di Aria Passeggiate à una Voce, Roma 1612
Francesco Valdambrini: Capona, Libro primo di chitarra a cinque ordini. Roma 1646
Životopis skladateľa Sigismonda d´Indiu je napriek úsiliu historikov a aktívnych hudobníkov stále sčasti zastretý rubášom dohadov a predpokladov. Narodil sa pravdepodobne v Palerme, potom však hojne cestoval, kontaktoval sa s významnými osobnosťami a zbieral skúsenosti. Dokázal absorbovať rôznorodé vplyvy, takže jeho tvorba je do istej miery akýmsi „vzorkovníkom“ dobových praktík aktuálnych v 17. storočí. Aktivity d´Indyho boli žánrovo flexibilné, rodák z Bologne Domenico Pellegrini či Francesco Corbetta sa venovali výlučne hre na gitare a tvorbe pre tento ušľachtilý nástroj. Carlo Calvi sa takisto zaoberal gitarovou hudbou a Canario je jednou z lahôdok z jeho dielne. Girolamo Frescobaldi tvoril z drvivej väčšiny v oblasti hudby pre klávesové nástroje a je jedným z najvýznamnejších priekopníkov virtuozity nového typu. Giovanni Girolamo Kapsberger prispel k vývoju hudby pre lutnu a theorbu (chitarrone). O Ferdinandovi Valdambrinim dejiny skromne mlčia, je však známe, že sa intenzívne venoval hudbe pre gitaru.
Vstupenky: 12,-Eur
10,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená!
Ticketportal je garancia pravosti vstupeniek
Na stránkach spoločnosti Ticketportal si kupujete vždy originálne vstupenky na dané podujatie.
Spoločnosť Ticketportal nezaručuje pravosť vstupeniek zakúpených na sekundárnych portáloch predaja (napr. Viagogo), nemá s nimi nič spoločné a ani tento spôsob predaja nepodporuje.