Popis podujatia
Pro musica nostra Thursoviensi je medzinárodný hudobný festival, ktorý sa uskutoční 16. – 23. 6. 2019 v Žilinskom kraji. Vznikol z myšlienky založiť dlhodobú tradíciu prezentácie klasickej hudby na špičkovej interpretačnej úrovni s medzinárodnou účasťou a zároveň predstaviť publiku vybrané historické pamiatky regiónu ako netradičné koncertné priestory.
Hudobné centrum a občianske združenie Cultura nostra organizujú festival v spolupráci s vybranými mestami a obcami z regiónu Žilinského samosprávneho kraja. V priebehu ôsmych dní sa Gbeľany, Kotešová, Orlové, Čadca, Rajec, Predmier, Budatín a Bytča premenia na miesta, ktoré návštevníkom sprostredkujú hudobné umenie nielen prostredníctvom koncertov, ale i vďaka jedinečnému vizuálnemu zážitku z najkrajších historických pamiatok regiónu.
Viac informácii o festivale nájdete na www.hc.sk
Názov koncertu: Pro musica nostra Thursoviensi/ Budatín
Pondelok 17. júna 2019 o 18.00 hod
Miesto koncertu: Kaplnka hradu Budatín
Účinkujú:
Le petit Concert d´Apollon
Radka Kubínová baroková priečna flauta
Krzysztof Firlus viola da gamba
João Rival čembalo
Program:
Le Concert Spirituel
Jean – Marie Leclair (1697 – 1764)
Sonáta č. 8 op. 2 D dur pre flautu a basso continuo
Adagio
Allegro
Sarabanda: Largo
Allegro assai
Joseph Nicolas Pancrace Royer (1705 – 1755)
1. kniha Pièces de Clavecin, 1744
Allemande
La marche des Scythes
Jean - Philipp Rameau (1683 – 1764) Koncert č. 2 G dur pre čembalo, flautu a violu da gamba z Pièces de clavecin en concerts La Laborde La Boucon L´Agacante Menuet I a II
François Couperin (1668 – 1733) Suita č. 1 e mol z Pièces de violes avec la basse
Prélude
Allemade legère
Sarabande grave
Gigue
Georg Philip Telemann (1681 – 1767)
Trio g mol pre flautu, viola da gamba a čembalo
Siciliana
Allegro Adagio Allegro assai
Text o koncerte:
Tradícia parížskych Le Concert Spirituel bola jedným z prvých manažérskych projektov typu abonentných koncertov. Cykly prebiehali v rozpätí rokov 1725 – 1790 väčšinou vo veľkonočnom období, kedy boli iné kultúrne ustanovizne zatvorené. O dočasnú renesanciu tejto tradície sa v 19. storočí postaral najmä skladateľ a klavirista Charles Valentin Alkan. Organizátori cyklov iniciovali vznik nových diel najmä v oblasti komornej, orchestrálnej a sakrálnej hudby a prizývali k spolupráci zahraničných umelcov (vrátane Johanna Christiana Bacha, Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta). Vo vedení asociácie sa vystriedali mnohé osobnosti francúzskeho kultúrneho života. Najvýraznejšie však prispievali poprední francúzski skladatelia – najmä tí, ktorí nepatrili k suite kráľovských vyvolencov.
Vstupenky:
6,-Eur
4,-Eur – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Názov koncertu: Pro musica nostra / Gbeľany
Streda 19. júna 2019 o 19.00 hod
Miesto koncertu: Château Gbeľany
Účinkujú:
Barocco sempre giovane
Josef Krečmer umelecký vedúci / husle
Iva Kramperová husle
Vít Chudý husle
Matěj Štěpánek violončelo
Jan Zemen violončelo
Program:
Hommage à Vivaldi
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Sinfonia avanti la Senna Festeggiante RV 693
Allegro alla francese
Andante molto
Allegro
Koncert d mol pre dvoje huslí, violončelo, sláčikové nástroje a continuo RV 565
zo zbierky "L'Estro Armonico" op. 3/11
Allegro
Adagio e Spiccato
Allegro
Largho e Spiccato
Allegro
Koncert B dur pre husle, violončelo, sláčikové nástroje a čembalo RV 547
Allegro moderato
Andante
Allegro molto
Koncert f mol pre dve violončelá, sláčikové nástroje a continuo RV 531
Allegro
Largo
Allegro
Koncert d mol pre dvoje huslí, sláčikové nástroje a continuo RV 514
Allegro non molto
Adagio
Allegro molto
Koncert D dur pre dvoje huslí, dve violončelá, sláčikové nástroje a continuo RV 564
Allegro
Largo
Allegro
Text o koncerte:
Miláčik publika na celom svete, Antonio Vivaldi slávil počas života triumfálne úspechy najmä ako autor operných diel. Venoval sa aktivitám ctihodného impresária v niekoľkých talianskych operných domoch. Na vrchole kariéry nadviazal kontakty s rakúskym cisárom Karolom VI., ktorý skladateľovi ponúkol lukratívnu pozíciu v jednom z viedenských divadiel. Žiaľ, cisár predčasne zomrel a Vivaldiho v krátkom čase čakala potupná smrť v biede a ničote. Jeho opery sú stále skôr témou pre odborníkov a lesk jeho odkazu zabezpečujú predovšetkým koncertantné diela pre rôzne typy nástrojov. Prevládajú samozrejme skladby pre Vivaldiho nástroj, teda pre husle, jeho záber však pokryl aj violončelo, či dychové nástroje v rôznych typoch zoskupenia od sólových koncertov až po štvorkoncerty.
Vstupenky:
12,-Eur
10,-Eur - študenti, dôchodcovia, ZŤP
Pro musica nostra / Orlové
Štvrtok 20. júna 2019 o 18.00 hod
Miesto koncertu: Kaštieľ Gino Park Palace, Kaplnka sv. Jána Nepomuckého Orlové
Účinkujú:
Le nuove musiche
Hilda Gulyásová soprán
Adam Szendrei husle
Jakub Mitrík umelecký vedúci / theorba
Adela Mojžišová recitácia
Program:
Ovidius - Lettere amorose / List kráľovnej Dido
Giovanni Battista Fontana (ca. 1571 – ca. 1630)
Sonata 2da
Alessandro Piccinini (1566 – 1638)
Toccata 1ma
Sigismondo d´India (ca. 1582 – pred 1629)
Lagrimate, occhi miei
Niccolo Matteis (? – 1737)
Aria amorosa
Sigismondo d´India
Sfere fermate
Niccolo Matteis
Diverse bizzarrie sopra la Vecchia Sarabanda ó pur Ciaccona
Giovanni Girolamo Kapsperger (ca. 1580 – 1651)
Tu che pallido e sangue
Toccata 2da – Libro terzo
Dario Castello (ca. 1590 – ca. 1658)
Sonata prima
Giovanni Girolamo Kapsperger
Ultimi miei sospiri
Claudio Monteverdi (1567 – 1643)
Si dolce tormento
Text o koncerte:
Hudobná tvorba bola na prelome 16. a 17. storočia determinovaná dynamickým súperením dvoch základných poetík. Takzvaná prima prattica preferovala náročný polymelodický štýl renesančných majstrov a sakrálnu hudbu (epicentrom bol samozrejme Vatikán a Rím). Tvrdou opozíciou boli prívrženci poetiky seconda prattica, teda nového, monodického štýlu, bazírujúceho na sprevádzanom jednohlase. Dominujúcou osobnosťou bol v čase tohto skrutínia Claudio Monteverdi – prvý z reformátorov opery. Zatiaľ čo v operách Monteverdi jednoznačne presadzoval monódiu, v ôsmich knihách madrigalov aktívne polemizuje s obidvomi štýlmi a pôsobí skôr ako syntetik. Po Monteverdiho stopách sa vydalo množstvo skladateľov, ktorí monodický princíp aplikovali v inštrumentálnej aj vokálnej hudbe.
Vstupenky:
10,-Eur
8,-Eur - – študenti, dôchodcovia, ZŤP
Pro musica nostra / Bytča
Piatok 21. júna 2019 o 20.00 hod
Miesto koncertu: Nádvorie Bytčianskeho zámku Bytča
Účinkujú:
Solamente naturali
Miloš Valent umelecký vedúci / husle
Program:
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704)
Sonáta 11 à cinque pre sláčikové nástroje a basso continuo
(zo zbierky Sonatae tam aris quam aulis servinetes 1676)
Antonio Bertali (1605 – 1669)
Sonáta á 6 pre sláčikové nástroje a basso continuo (IAB6 1662)
Heinrich Ignaz Franz Biber
Battaglia à 10 pre
Ticketportal je garancia pravosti vstupeniek
Na stránkach spoločnosti Ticketportal si kupujete vždy originálne vstupenky na dané podujatie.
Spoločnosť Ticketportal nezaručuje pravosť vstupeniek zakúpených na sekundárnych portáloch predaja (napr. Viagogo), nemá s nimi nič spoločné a ani tento spôsob predaja nepodporuje.